Welcome to EAP forums
 Το eap-forums δημιουργήθηκε από φοιτητές του ΕΑΠ και δεν αποτελεί μέρος της επίσημης ιστοσελίδας του πανεπιστημίου.  

  
Ομάδες Συζητήσεων :: Επισκόπηση Θ.Ενότητας - ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2016-2017
 SearchΑναζήτηση   Πολιτική ΦόρουμΠολιτική Φόρουμ   Συχνές ΕρωτήσειςΣυχνές Ερωτήσεις   Ομάδες ΜελώνΟμάδες Μελών   ΠροφίλΠροφίλ   Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2016-2017

 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    Ομάδες Συζητήσεων Αρχική σελίδα -> ΕΛΠ 31
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
jlobonny
Χρήστης
Χρήστης


Ένταξη: Nov 10, 2011
Δημοσιεύσεις: 541

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Αύγ 12, 2017 5:43 pm    Θέμα δημοσίευσης: ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2016-2017 Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος

ΕΛΠ 31 – ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ – 23 ΙΟΥΛΙΟΥ 2017

Ι. Να εντοπίσετε τις ανακρίβειες που υπάρχουν στο κείμενο, διευκρινίζοντας συγχρόνως ποιο είναι το σωστό.

Αν ένας από τους δραματικούς ποιητές της αρχαιότητας θα άξιζε τον τίτλο «κολοσσός του θεάτρου», αυτός είναι χωρίς αμφιβολία ο Αισχύλος, ο οποίος σφράγισε την εξέλιξη της τραγωδίας και του θεάτρου γενικότερα στα χρόνια της διαμόρφωσης. Δεν ήταν μόνο ένας πληθωρικός θεατρικός συγγραφέας που έγραφε κατά μέσον όρο τρία έργα τον χρόνο, συνέθετε και τα μέλη, «σκηνοθετούσε» τα έργα του και έπαιζε ως υποκριτής καταφέρνοντας να αποσπάσει επανειλημμένα το βραβείο υποκριτικής στην κατηγορία «πρωταγωνιστές». Μετά τις αρχικές του αποτυχίες – χρειάστηκε 10 χρόνια για να κερδίσει την πρώτη του νίκη – προσεταιριζόταν γενναιόδωρους χορηγούς, επέλεγε ο ίδιος τα μέλη του χορού και τον κιθαριστή που τους συνόδευε και με όλα αυτά είχε βρει τη βέβαιη «συνταγή επιτυχίας», όπως προκύπτει και από τις περισσότερες από τριάντα νίκες που κέρδισε έκτοτε. Σημαντικές ήταν οι πρωτοβουλίες που ανέλαβε και σε σχέση με τη σκευή. Στην ουσία αυτός καθιέρωσε τα εξογκωμένα οπίσθια για τους υποκριτές, τα προσωπεία με τον «απολιθωμένο τρόμο» και τους πολυτελείς κοθόρνους με τους οποίους προσέδιδε ύψος, και κατΆ επέκταση μεγαλοπρέπεια, στους ήρωες που υποδύονταν οι υποκριτές ή ο ίδιος. Ο Αισχύλος ήταν ο πρώτος και ο σημαντικότερος ποιητής μιας δυναστείας τραγικών — ένας από τους γιους του ήταν τραγικός ποιητής, όπως επίσης και άλλοι έξι συγγενείς του έως τα μέσα του 4ου αι. Αυτό ευνόησε τον Αισχύλο, όταν 20 χρόνια μετά τον θάνατο του Ευριπίδη καθιερώθηκαν οι επαναλήψεις παλαιών τραγωδιών. Τότε οι συγγενείς του τραγικοί ποιητές συμμετείχαν στους αγώνες παλαιών τραγωδιών με έργα του Αισχύλου και επανειλημμένα αποσπούσαν τη νίκη. Επιπλέον, επειδή ο μεγάλος τραγικός είχε γράψει, εκτός από τραγωδίες, και σπουδαία σατυρικά δράματα, οι τραγι
κοί ποιητές που κατάγονταν από τη γενιά του έπαιρναν μέρος, με δικά του σατυρικά δράματα και ανάλογη επιτυχία, και στους αγώνες παλαιών σατυρικών δραμάτων. Ακόμα και έργα που ο ίδιος ο Αισχύλος τα είχε παρουσιάσει στα Λήναια τώρα αποθεώθηκαν στις επαναλήψεις στο πλαίσιο των Μεγάλων Διονυσίων.


ΙΙ. Να απαντήσετε με συντομία στις ερωτήσεις που ακολουθούν κάθε απόσπασμα κειμένου. Οι απαντήσεις σας να είναι τεκμηριωμένες και για επιμέρους στοιχεία να υπάρχουν παραπομπές σε συγκεκριμένους στίχους ή φράσεις του αντίστοιχου χωρίου.
1. Κείμενο (Πέρσες, 462-477)
[ Π ρ ό σ ω π ο Α ΄ ] : «Τέλος, χυμώντας όλοι μονομιάς οι Έλληνες
χτυπάνε, σφάζουν τα κορμιά των δύστυχων,
ξεσκίζουν σάρκες, ώσπου τους ξεκάναν όλους.
Κι ο Ξέρξης βγάζει μια κραυγή σπαραχτική αντικρίζοντας
το βάθος του κακού (γιατί είχε πάρει θέση 5
σε ψηλού λόφου την κορφή, κοντά στο κύμα,
για να μπορεί το στράτευμα όλο να εποπτεύει).
Και σκίζοντας τη φορεσιά του κλαίει, στριγγλίζει,
και ξαφνικά, δίνοντας πρόσταγμα στο πεζικό του,
ρίχνεται σε άταχτη φυγή. Τέτοιο κακό 10
έχεις κοντά στο πρώτο να θρηνείς.»
[ Π ρ ό σ ω π ο Β ΄ ] : «Α, δαίμονα μισητέ, πώς γέλασες τους Πέρσες!
Σκληρά τιμώρησε το γιο μου η ξακουσμένη Αθήνα.
Δεν φτάναν οι άντρες που μας πήρε ο Μαραθώνας.
ΓιΆ αυτούς θαρρώντας πως θά Άπαιρνε εκδίκηση, 15
Να τι πλημμύρα συμφορές έσυρε ο γιος μου πάνω του!»
Στο παραπάνω απόσπασμα να κατονομάσετε το «Πρόσωπο Α΄» και το «Πρόσωπο Β΄». Από ποιο σημείο του θεάτρου (πάροδο, θύρα του σκηνικού οικοδομήματος, κ.λπ.) πραγματοποίησε την Είσοδό του καθένα από αυτά τα πρόσωπα, όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά;

2. Κείμενο (Οιδίπους Τύραννος, 300-315)
«ΟΙΔΙΠΟΥΣ: Ω παντεπόπτη Τειρεσία, που τα ρητά διαβάζεις 300
και τΆ απόρρητα, τα μυστικά της γης και τΆ ουρανού,
αν και δεν βλέπεις, γνωρίζεις όμως καλά
τη νόσο που την πόλη δυναστεύει.
Ο μόνος είσαι πια προστάτης και σωτήρας μας.
………………………………………………............................................
Μην αρνηθείς να μας μιλήσεις είτε των οιωνών τη γλώσσα 310
διάβασες, είτε μιας άλλης μαντικής τα μονοπάτια πήρες.
Σώσε τον εαυτό σου, σώσε την πόλη, σώσε και μένα,
σώσε μας από το μίασμα του σκοτωμένου.
Σε σένα τις ελπίδες αποθέτουμε. Αν κάποιος έχει έλεος
και το προσφέρει, με τη χαρά της προσφοράς αγάλλεται.» 315


(α) Ποια είναι η δραματική κατάσταση σε αυτό το χωρίο και σε ποιο σημείο βρίσκεται η εξέλιξη της πλοκής; (β) Τι ζητάει ο Οιδίπους από τον Τειρεσία και ποια μέσα χρησιμοποιεί για να πετύχει το σκοπό του; (γ) Ποια θα είναι αντίδραση του μάντη σε αυτά τα λόγια και πώς εξελίσσεται στη
συνέχεια της σκηνής η σχέση Οιδίποδα – Τειρεσία;


3. Κείμενο (Μήδεια, 709-718)
«ΜΗΔΕΙΑ: Χάθηκα. Και αποπάνω εξορίζομαι από τη χώρα.
ΑΙΓΕΑΣ: Από ποιον; Τώρα μιλάς για άλλο, καινούργιο κακό. 705
ΜΗ.: Από τον Κρέοντα. Με πετάει εξόριστη έξω από τη γη της Κορίνθου.
ΑΙΓ.: Και το δέχεται ο Ιάσων; Δεν θα τον επαινέσω ούτε γιΆ αυτό.
ΜΗ.: Με τα λόγια βέβαια όχι, είναι όμως πρόθυμος να το «αντέξει».
Σε ξορκίζω λοιπόν σε τούτα τα γένια,
αγγίζω ικετεύοντας τα γόνατά σου, 710
λυπήσου με τη δύσμοιρη, λυπήσου με
και μην αφήσεις να βρεθώ στην εξορία πανέρημη,
δέξου να έρθω στη χώρα σου και στην εστία του σπιτιού σου.
Και είθε να δώσουν οι θεοί
να εκπληρωθεί ο πόθος σου για παιδιά
Και να σε βρει όταν έρθει ο θάνατος ευτυχισμένο. 715
Δεν ξέρεις τι εύρημα είναι αυτό που ηύρες.
Εγώ θα σε λυτρώσω από την ατεκνία
και θα σε αξιώσω να σπείρεις παιδιά. Τέτοια βοτάνια κατέχω.»

(α) Ορισμένοι μελετητές θεωρούν τη σκηνή με τον Αιγέα κατά κάποιον τρόπο «ξένο σώμα» στη Μήδεια του Ευριπίδη. Θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι στο απόσπασμα που σας έχει δοθεί υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι η συγκεκριμένη σκηνή συνδέεται με την πλοκή και με τα
βασικά θέματα του έργου; (β) Να επισημάνετε κάποια κοινά στοιχεία στη συμπεριφορά της Μήδειας στη σκηνή που σας δίνεται με τη συμπεριφορά της στη σκηνή του Κρέοντα στο πρώτο επεισόδιο και να τα σχολιάσετε.


4. Κείμενο (Όρνιθες, 765-778)
Ώστε τώρα, αν πιστέψετε εμάς για θεούς 765
Μούσες θα Άχετε ευθύς να σας δίνουν χρησμούς
με τον κάθε καιρό, με ζεστό, με ψυχρό,
με την μέτρια την κάψα, με ανέμων πνοές·
κι ούτε δα θα το σκάμε ποτέ, στα ψηλά
σαν το Δία να καθόμαστε με όψη βαριά 770
μες στα σύννεφα· πάντα κοντά σας εμείς,
στα παιδιά σας, στα εγγόνια, στους ίδιους εσάς
θα χαρίζουμε πλούτη και υγεία και ζωή,
νιάτα, ειρήνη, ξεφάντωμα, γέλια, χαρές,
του πουλιού θα σας δίνουμε ακόμα το γάλα. 775
Τόσο πλούσιοι θα γίνετε, τόσο πολλά
θα φορτώσουμε σε όλους εσάς αγαθά,
που θα λέτε «τι ασήκωτο βάρος!».

Από ποια συγκεκριμένη ενότητα της κωμωδίας προέρχονται οι παραπάνω στίχοι και από ποιον εκφέρονται;



5. Κείμενο (Δύσκολος)
Μια κι είχε το κακό παρατραβήξει
κι ήταν σκληρή η ζωή τους κι όλο γκρίνιες,
στο γιο της έφυγε η γυναίκα πάλι
που Άχε απΆ τον πρώτον άντρα της. Εκείνος
κατέχει εδώ κοντά ένα κτηματάκι
και ψευτοσυντηρεί τον εαυτό του,
τη μάνα του κι απΆ τον πατέρα του ένα
δούλο πιστό. Έχει γίνει παλικάρι
τΆ αγόρι πια κι ο νους του είναι πιο πάνω
από την ηλικία του· σε μεστώνουν
οι δυσκολίες της ζωής. Ο γέρος μόνος
ζει με τη θυγατέρα του και κάποια
γριά υπηρέτρια.


(α) Ποιος εκφέρει τους παραπάνω στίχους και πώς συνδέεται με την πλοκή του έργου; (β) Ποια είναι τα ονόματα των προσώπων που αναφέρονται χωρίς το όνομά τους στο κείμενο;



book book book book
_________________
Η διαφορά μεταξύ του ποιος είσαι και του ποιος θες να γίνεις, είναι το τί κάνεις γι' αυτό..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    Ομάδες Συζητήσεων Αρχική σελίδα -> ΕΛΠ 31 Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Σελίδα 1 από 1

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Powered by phpBB 2.0.10 © 2001 phpBB Group
phpBB port v2.1 based on Tom Nitzschner's phpbb2.0.6 upgraded to phpBB 2.0.4 standalone was developed and tested by:
ArtificialIntel, ChatServ, mikem,
sixonetonoffun and Paul Laudanski (aka Zhen-Xjell).

Version 2.1 by Nuke Cops © 2003 http://www.nukecops.com

κανονισμοί/όροι χρήσης | διαφημιστείτε στο eap-forums.gr


Web site engine code is Copyright © 2003 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Εμφάνιση Σελίδας σε: 0.112 Δευτερόλεπτα